Evaluation of nurses’ learning in an online course about venous leg ulcer

Authors

Keywords:

Stomatherapy, Varicose ulcer, Compressive bandages, Computing in nursing, Correspondence course, Learning

Abstract

Objective: To evaluate the degree of knowledge of nurses about venous leg ulcer (VLU) and compressive therapy (CT); comparing the degree of knowledge on the subject between nurses with and without specialized training in stomatherapy, after the online course; and analyze the demographic and educational variables associated with learning. Methods: A quasi-experimental and comparative study in which a didactic intervention was tested in two different groups of nurses, through the application of a questionnaire to evaluate learning before and after the course. Data were analyzed by McNemar, chi-square, F of ANOVA tests, Student t and generalized estimation equations. Results: The specialist nurses obtained average scores of 7.79 and 9.07 and the generalists of 6.39 and 8.49, respectively, in the pre and post-course. Age equal or higher to 30 years influenced to the highest degree of knowledge after the course. Conclusion: The course allowed learning about the theme in both groups. Specialist nurses had greater knowledge on the subject when compared to generalist nurses.

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Author Biographies

Fernanda Mateus Queiroz Schmidt, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais; Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo

Enfermeira Estomaterapeuta TiSOBEST; Mestre e Doutoranda em Ciências pela Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil; Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais, Passos, MG, Brasil. 

Juscilynne Barros da Costa Aroldi, Exército Brasileiro

Enfermeira Auditora do Exército Brasileiro; Doutora em Ciências pela Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo, São PAulo, SP, Brasil.

Heloisa Helena Ciqueto Peres, Departamento de Orientação Profissional da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo; Departamento de Enfermagem do Hospital Universitário da USP, São Paulo, SP

Enfermeira; Professora Titular do Departamento de Orientação Profissional da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo; Diretora do Departamento de Enfermagem do Hospital Universitário da USP, São Paulo, SP, Brasil

Lilian Mara Quiroz, Instituito Brasileiro de Controle do Câncer, São Paulo, SP, Brasil.

Enfermeira Estomaterapeuta; Instituito Brasileiro de Controle do Câncer, São Paulo, SP, Brasil.

Patrícia Pereira dos Anjos, ACCamargo Cancer Center, São Paulo, SP, Brasil.

Enfermeira Estomaterapeuta; ACCamargo Cancer Center,São Paulo, SP, Brasil.

Vivian Aparecida Teixeira, Empresa DBS Pielsana, São Paulo, SP, Brasil

Enfermeira Estomaterapeuta; Empresa DBS Pielsana, São Paulo, SP, Brasil.

Vera Lúcia Conceição Gouveia Santos, Departamento de Enfermagem Médico-Cirúrgica da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

Enfermeira Estomaterapeuta TiSOBEST; Professora Titular do Departamento de Enfermagem Médico-Cirúrgica da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

Published

2019-02-08

How to Cite

1.
Schmidt FMQ, Aroldi JB da C, Peres HHC, Quiroz LM, dos Anjos PP, Teixeira VA, et al. Evaluation of nurses’ learning in an online course about venous leg ulcer. ESTIMA [Internet]. 2019 Feb. 8 [cited 2024 Oct. 6];16. Available from: https://www.revistaestima.com.br/estima/article/view/613

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